Ook goed om te weten!
Voor mij is het van belang om de ruimte en aandacht te hebben voor jou als persoon. Dan kunnen we klachten niet alleen oppervlakkig, maar ook dieper aanpakken indien nodig.
Op dit moment is er geen wachttijd, dus we kunnen op korte termijn kennis maken.
Ik werk drie dagen per week in mijn eigen praktijk; Mentis Psychotherapie. Dagelijks ben ik van 9.00 tot 17.00 beschikbaar. De overige dagen ben ik niet aan het werk, dus niet (of minder goed) bereikbaar.
Let op: Voor het aanmelden voor een behandeling, is een verwijsbrief van jouw (huis)arts/ specialist nodig. Daarnaast zijn behandelingen alleen beschikbaar voor volwassenen, dus aanmelden kan alleen vanaf 18 jaar en ouder.
Uiteraard kun je vóór een aanmelding, ook al contact opnemen om bijvoorbeeld vragen te stellen over een mogelijk behandeltraject. Dit kan via een contactformulier of via een emailbericht. Ik neem dan contact met je op.
Tijdens een kennismakingsgesprek gaan we verder in op jouw hulpvraag en je verwachtingen. Zo kan ik inschatten of ik je kan helpen en kunnen we gelijk ervaren of we een 'klik' hebben.
Om jouw behandeltraject daadwerkelijk op te starten (inclusief intakegesprek) is wel een verwijzing nodig indien je voor (gedeeltelijke) vergoeding van de kosten in aanmerking wil komen.
Bij een intake gesprek is het belangrijk je een identificatiebewijs en de verwijsbrief van je huisarts mee te nemen.
Een verwijsbrief moet geschreven worden door jouw (huis)arts. Meer informatie over deze brief, kan jouw huisarts vinden onder het kopje 'Verwijzers'.
Een verwijsbrief is altijd nodig voor de eerste afspraak, om voor vergoeding van de zorg in aanmerking te komen. Achteraf een verwijsbrief regelen is helaas niet mogelijk.
Wanneer je in het bezit bent van een verwijsbrief om in behandeling te komen bij Mentis, dan kun je je aanmelden voor behandeling.
De verwijsbrief mag niet ouder zijn dan 9 maanden - gerekend vanaf de datum die op de verwijzing staat tot het moment van aanmelden. Over het algemeen weet jouw (huis)artsen wat er in een verwijsbrief hoort te staan.
Van belang is dat jouw huisarts de klacht juist omschrijft, anders kunnen we niet aan de slag en zorgt het voor onnodige vertraging in jouw behandeltraject.
Mentis heeft geen contracten afgesloten met zorgverzekeraars en hanteert de wettelijk vastgestelde NZA tarieven. Wil je (buiten jouw zorgverzekeraar om) de behandeling volledig zelf betalen? Voor 'zelfbetalers' hanteert Mentis een tarief van 75% van de NZA-tarieven.
NZA-tarieven 2025
Intake / Diagnostiek 60 minuten € 220,94
Behandeling 60 minuten € 195,55
Intercollegiaal overleg (tot 15 minuten) € 26,24
Meer informatie over de vergoedingen van verzekeraars, kunt je vinden op de centrale website voor de contractvrije psycholoog.
Hoeveel je van de behandeling vergoed krijgt, hangt af van jouw verzekeringspolis:
* Heb je een naturapolis?
Dan vergoedt jouw zorgverzekeraar ongeveer 52-76% van de behandeling. De overige kosten betaal je zelf.
* De restitutiepolis is vanaf 2025 niet meer beschikbaar.
Let op: De zorgverzekeraar kan ook nog een maximum-vergoeding instellen: In dat geval krijg je niet méér dan het maximumbedrag vergoed!
Mentis stuurt de nota altijd naar jou. Jij kunt deze vervolgens indienen bij je eigen zorgverzekeraar. Hou daarbij altijd rekening met het wettelijke eigen risico (€ 385 in 2025). Dit moet je altijd zelf betalen.
Als je een afspraak niet, of niet 24 uur voor de afspraak, afzegt dan zal ik het consult alsnog aan je facturen. Dit valt onder een "No Show" en zal niet worden vergoed door de zorgverzekeraar.
Het tarief van een "no show" is gelijk aan het tarief voor 'zelfbetalers' en betreft 75% van het geldende NZA-behandeltarief. Je kunt deze informatie ook terugvinden in het kwaliteitsstatuut.
Snellere hulp via Mentis?
Moet u bij uw huidige zorgaanbieder langer dan 14 weken (Treeknorm) wachten op zorg? Kom dan in actie! Bij een lange wachttijd gelden andere regels voor de vergoeding.
Als een verzekerde niet tijdig toegang kan krijgen tot een gecontracteerd alternatief, dan voldoet de zorgverzekeraar namelijk niet aan zijn zorgplicht.
De NZa stelt dat voor een beperking van de vergoeding van ongecontracteerde zorg geen ruimte is als de zorgverzekeraar te weinig zorg heeft ingekocht of de ingekochte zorg niet voldoet aan de normen voor tijdigheid, bereikbaarheid en/of kwaliteit.
In dat geval mag het vergoedingspercentage voor de verzekerde niet onder de 100% komen.
Wat als de zorgverzekeraar minder dan 75% vergoedt?
Als de verzekeraar minder dan 75% vergoedt, is er een kans dat de patiënt toch recht heeft op een hogere vergoeding; hier geldt het hinderpaalcriterium.
Dit houdt in dat de vergoeding bij een naturapolis niet zó laag mag zijn dat dit de patiënt belet om naar deze zorgverlener te gaan. In dat geval kan de patiënt bij de zorgverzekeraar aandringen op een hogere vergoeding. Dat verzoek dient schriftelijk gedaan te worden bij de zorgverzekeraar, een mondelinge toezegging blijkt in de praktijk vaak niet voldoende.
Dit betreft een uitspraak Hoge Raad uit december 2022.
Per 1 januari 2017 zijn alle aanbieders in de ‘geneeskundige GGZ’ (GGZ binnen de Zorgverzekeringswet) verplicht een kwaliteitsstatuut openbaar te maken. Hierin wordt melding gemaakt van de kwalificaties van de hulpverlener en diens werkwijze. Ook Mentis heeft een goedgekeurd kwaliteitsstatuut. Dit document is in zijn geheel in te zien in de praktijk.
Als je een klacht hebt, dan zou het fijn zijn als je deze eerst met mij bespreekt. Wanneer dit niet lukt of we er samen niet uitkomen, dan kun je jouw klacht richten aan de klachtenfunctionaris van de Landelijke Vereniging van Vrijgevestigde Psychologen en Psychotherapeuten (LVVP) om te bemiddelen.
Mentis is aangesloten bij de LVVP voor klachten en geschillen in het kader van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg. De klachtenfunctionaris is onafhankelijk en kiest geen partij. Het doel van de bemiddeling is om er samen uit te komen c.q. tot een oplossing te komen.
Is jouw klacht daarmee niet verholpen? Of kan in jouw situatie niet van je worden verwacht dat je de klacht met mij en/of de klachtenfunctionaris bespreekt? Dan kun je jouw klacht voorleggen aan De Geschillencommissie vrijgevestigde ggz-praktijken in Den Haag. Deze geschillencommissie doet een bindende uitspraak.
Voor meer informatie zie 'LVVP Klachtenregeling' .
Vragen?
Heb je een vraag, stel hem gerust!